Dacă tot am desemnat-o pe maică-mea încă de anul trecut „șoferul oficial al Guliei”, m-am gândit că este momentul să îi fac un update. A venit vara, încep evadările săptămânale în Vamă, o vizită cu Guliamobilul la service și un șofer cu actualizările la zi, și sunt gata de drum!
Update-ul se numește „Curs de conducere defensivă” și l-am instalat la Academia Titi Aur.
Evident că n-am lăsat-o pe maică-mea singurică, nici nu am condus-o doar până la intrarea în academie sau până în sala de curs, ci i-am stat pe cap toată ziua să mă asigur că e un învățăcel cuminte și conștiincios!
Cine s-ar fi așteptat ca eu să fiu captivată de tot ce se întâmpla la curs și la finalul zilei să plec și eu cu o tonă de chestii noi și utile învățate? Dap. chiar și eu care n-am carnet și n-am condus o secundă din viața asta!
Ce este acest curs de conducere defensivă?
Anul acesta, Academia Titi Aur a lansat campania “ViAȚA e a ta” cu scopul de a salva viețile celor care ajung șoferi, însă nu știu să controleze mașinile în trafic, sunt slab pregătiți și nici nu conștientizează ce li s-ar putea întâmpla.
“Viața e a ta” este o campanie socială de conștientizare și prevenție, lansată de Academia Titi Aur la nivel național, cu scopul de a trage semnale de alarmă asupra motivelor din cauza cărora au loc accidentele rutiere în România, precum și a necesității cursurilor de conducere defensivă pentru fiecare conducator auto, dar în special pentru tinerii deținători de permis de conducere, cu vărste între 18 și 24 ani pentru care accidentele auto reprezintă CAUZA NR.1 de deces, atât in România, cât și în lume (15%).
În cadrul acestei campanii, nu se trag doar semnale de alarmă și atât, ci se țin cursuri menite să învețe conducătorii auto cum să reacționeze în anumite situații și să clarifice anumite chestii care nu sunt suficient explicate în cadrul școlilor de șoferi. Aceste cursuri de care vorbesc sunt chiar cursurile de conducere defensivă.
Ce presupune cursul de conducere defensivă?
Cursul este împățit în două părți, cu o pauză de masă între ele.
Partea teoretică începe cu un test, ca și cum ai da sala din nou, așa, just for fun…sau nu chiar. Continuă apoi cu noțiuni teoretice despre deplasare, aderență, inerție, frânare, sisteme de siguranță și practici periculoase la volan.
Partea practică oferă oportunitatea de a aplica imediat cunoștințele teoretice studiate în prima parte a cursului. În partea a2a a cursului, aflăm pe pielea noastră ce înseamnă un derapaj, un impact și o răsturnare și ne învață cum să punem în practică toate noțiunile învățate mai devreme.
Ce am învățat?
Din postura mea de șofer oficial și mamă de Gulie, trebuie să spun că update-ul a fost o experiență interesantă și benefică. Cronologic vorbind, am înțeles că n-ar fi o idee rea să mai răsfoiesc legislația rutieră și chiar să mai fac niște teste, având în vedere că punctajul obținut n-a fost chiar cel mai lăudabil. Apoi, am învățat că, la fel cum e și-n relațiile interumane, relația ta cu mașina depinde foarte mult de tine, de cât de atent ești cu ea, atât la semnalele pe care ți le transmite, cât și preventiv.
Am înțeles cât de mult contează atenția atunci când ești la volan și cum funcționează regula celor două secunde. Am fost foarte încântată să conduc mașina cu două volane, un simulator unic în lume, brevetat de Academia Titi Aur, pe care poți învăța cum să controlezi mașina în cazul în care aceasta derapează, supravirează sau subvirează. Experiența a fost năucitoare, mi-a adus aminte de pățania de astă iarnă de pe serpentinele dintre Predeal și Râșnov, dar trainerul a avut multă răbdare și, chiar dacă a fost nevoie de o tură în plus, până la urmă am înțeles cum trebuie să procedez să preiau controlul asupra mașinii.
Nu în ultimul rând, a fost foarte relevant când am simțit pe pielea mea cât de mult contează viteza când e să derapezi cu mașina, sau care e diferența când frânezi cu o mașină echipată cu ABS, față de una fără acest sistem. Și aici am beneficiat de o tură în plus pentru că, din teamă, am frânat prea repede și efectul a fost mult diminuat. Procedând corect, conform instrucțiunilor trainerului, am făcut o minunată piruetă pe asfaltul umed și sper să fie prima și ultima experiență de acest gen. Am înțeles cât de importantă e purtarea centurii de siguranță atât pentru șofer, cât și pentru pasageri, am deprins ce e de făcut în caz de tamponare sau răsturnare cu mașina, cum să-ți păstrezi sângele rece și să eviți alte posibile probleme ce pot să apară.
Pentru mine, Gulia, participarea la acest curs de conducere defensivă a însemnat, mai mult decât orice, un impuls foarte puternic … un șut în fund, de-a dreptul…. pentru a mă apuca de școala de șoferi. Pe lângă faptul că am luat un punctaj chiar foarte bun la testul de legislatie (cursul de conducere defesinvă începe cu un test, ca și cum ai da sala din nou), am învățat și multe lucruri care să mă ajute să previn incidentele, ba chiar mai mult decât atât, am aflat cum se simte pe pielea mea un accident și ce e de făcut după ce acesta s-a produs. Toate astea mi-au dat așa un boost de încredere și mă simt acum pregătită să ies în trafic.
De departe partea mea preferată din acest curs a fost experiența din simulatoarele indoor. În primul rând pentru că mi-au dat ocazia să fiu eu actorul principal. Dacă la atelierele de derapaje și de frânare maică-mea era maestrul de ceremonii, iar eu, neavând carnet și nici cunoștințe de condus, eram doar un simplu spectator, la simulatorul de răstunare eu am fost cea atârnată cu capul în jos, prinsă doar în centura și care a trebuit să învețe să „evadeze” din mașina răsturnată.
Pe cât este de amuzant exercițiul, pe atât de tare m-a lovit realitatea. Și da, acum nu numai că îmi pun mereu centura, dar sunt foarte atentă și la cum o pun ca să mă susțină cât mai bine în caz de ceva…piruete..pe orizontală sau verticală!
Eu, Gulia, nu pot să mai fac altceva decât să vă recomand să faceți și voi acest curs de conducere defensivă. Chiar dacă aveți carnet de mulți ani și credeți că le știți pe toate, s-ar putea să aveți o surpriză!
VIAȚA E A TA!
Excelent articolul. Chiar eram curios ce ati facut pe-acolo. Pare foarte palpitant, dar si extrem de educativ. Ma bucur sa vad si parerea mamei tale aici. Presupun ca te-ai apucat deja de scoala de soferi, nu? 😛
Sarumana mult, Silviu!
Este super palpitant si educativ!
Si dap, am deja prima ora de condus 🙂